15 آوریل 2023- مقاله ای که در Cardiovascular Diabetology منتشر شده است، می گوید: استفاده از متفورمین در طول دوره ی پری پروسیجر در افراد دیابتی که تحت آنژیوگرافی تهاجمی عروق کرونر قرار می گیرند، سطح لاکتات را افزایش نمی دهد و با کاهش عملکرد کلیه ها مرتبط نیست.

به دلیل خطر ظاهری اسیدوز لاکتیک مرتبط با متفورمین (M-ALA)، علیرغم فقدان اطلاعات قابل اعتماد، مرسوم است که مصرف این دارو قبل از آنژیوگرافی تهاجمی عروق کرونر متوقف شود. دکترMauro Chiarito  و همکارانش، ایمنی ادامه ی درمان با متفورمین را در بیماران دیابتی که قرار است تحت آنژیوگرافی عروق کرونر قرار گیرند از نظر افزایش قابل توجه سطح لاکتات، ارزیابی کردند.

از همه بیماران دیابتی که قرار بود تحت آنژیوگرافی عروق کرونر در 3 مکان در اروپا، با یا بدون مداخله عروق کرونر از راه پوست قرار گیرند، برای ثبت نام در یک آزمایش با برچسب باز، چند مرکزی، آینده نگر و تک بازویی، ثبت نام شد. سپس این بیماران از نظر سطح لاکتات و مشکل کلیوی غربالگری شدند. پیامد اصلی تغییر در سطح لاکتات از سطح پایه تا 72 ساعت پس از جراحی بود. پیامدهای ثانویه مرگ به هر علت، M-ALA، و آسیب حاد کلیوی مرتبط با کنتراست (CA-AKI) بود. تعداد 142 فرد دیابتی تحت درمان با متفورمین بودند.محدوده ی بین چارکی (IQR) سطح لاکتات قبل از عمل از 1.3 تا 2.3 و میانه ی آن 1.8 میلی مول در لیتر بود.

یافته های کلیدی این مطالعه عبارت بودند از:

· پس از 72 ساعت از آنژیوگرافی عروق کرونر، میانه ی سطوح لاکتات 1.7 میلی مول در لیتر(IQR 1.3-2.3)  بود- بدون تغییرات قابل ملاحظه نسبت به مقدار میانه ی سطوح لاکتات پایه.

· هیچ موردی ازM-ALA ثبت نشد، با این حال سطح لاکتات یک بیمار پس از 72 ساعت 5.3 میلی مول در لیتر بود.

· آسیب حاد کلیوی مرتبط با کنتراست در 9 بیمار (6.1 درصد از بیماران) رخ داد، و در طول دوره ی بعد از عمل، هم میانگین کراتینین سرم و هم نرخ فیلتراسیون گلومرولی تخمین زده شده ثابت باقی ماندند.

· هیچ بیماری در یک پیگیری متوسط 90 روزه (43 تا  روز150) به همودیالیز نیاز نداشت و 2 بیمار به دلایل غیر قلبی فوت کردند.

محققان گفتند: متفورمین به عنوان خط اول درمان مبتلایان به دیابت نوع 2 توصیه می شود و بسیاری از بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 که قرار است تحت آنژیوگرافی عروق کرونر قرار گیرند، از متفورمین استفاده می کنند. مطالعه حاضر، اطلاعاتی را به اطلاعات اندک موجود در مورد ایمنی ادامه ی استفاده از متفورمین توسط افرادی که قرار است تحت عمل آنژیوگرافی عروق کرونر و مداخلات عروق کرونر از راه پوست قرار گیرند، اضافه نمود.

منبع:

https://medicaldialogues.in/nephrology/news/metformin-continuation-not-linked-to-any-loss-in-renal-function-among-diabetics-undergoing-coronary-angiography-109979